Програма роботи з обдарованими дітьми
в Тальнівському економіко-математичному ліцеї
на 2015-2020 роки
1. Вступ
Становлення української державності, інтеграція в Європейське і світове товариство, побудова громадянського суспільства, перехід до ринкової економіки, зростання міграції населення, у тому числі молоді, передбачають орієнтацію на особистість, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє застосовувати здобуті знання, критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, прагне удосконалити власне життя і життя своєї держави.
Високий рівень інтелектуального, творчого потенціалу кожної країни є тим основним фактором, який суттєво впливає на її загальний та економічний розвиток. Це значною мірою стимулює зацікавленість проблемами обдарованості, творчості, інтелекту, які поступово переростають у послідовну державну політику, спрямовану на пошук, навчання, виховання і розвиток обдарованих дітей та молоді, на адекватне стимулювання творчої праці серед фахівців, на захист таланту.
Основним документом, що визначає і закладає основу для пошуку, навчання і виховання творчої особистості і є програма «Обдаровані діти» на 2015-2020 р.р., яка ґрунтується і є продовженням програми «Обдаровані діти» на 2010-2015р.р. Програма спрямована на забезпечення формування інтелектуального потенціалу дітей шляхом створення оптимальних умов для виявлення, підтримки та розвитку їх творчого потенціалу, самореалізації та постійного духовного самовдосконалення.
Ця діяльність розглядається в контексті загального процесу проектування, формування і прогнозування інтелектуального потенціалу країни.
Програма передбачає систему роботи із здібними та обдарованими дітьми, орієнтовану на комплекс психолого-педагогічних, організаційних і науково-практичних заходів. Передбачено запровадити таку модель співпраці з обдарованими дітьми, яка б дозволила кожному таланту завершити певний рівень самореалізації ще в період учнівства.
2. Мета програми
Мета програми - визначити організаційні, науково-практичні та психолого-педагогічні заходи з розробки та впровадження ефективних методів і технологій пошуку, навчання й виховання обдарованих дітей в місті, створити умови для гармонійного розвитку особистості, розвитку системи профільного навчання, підтримки та заохочення здібних дітей.
3. Завдання програми
- створення системи цілеспрямованого виявлення, підтримки, розвитку, навчання та виховання обдарованих дітей на діагностичній основі;
- впровадження нових освітніх технологій в роботі із дітьми;
- підготовка педагогічних працівників до роботи з обдарованою учнівською молоддю, переорієнтація на розвиток якостей творчої особистості в учнів;
- створення системи стимулювання інтелектуально та творчо обдарованої молоді, педагогічних працівників;
- забезпечення якісних змін у змісті освіти, модернізація навчально-виховного процесу;
- створення умов, які спрямовані на формування людини з новим типом мислення, на зростання престижу особистості вчителя;
- визначення психологічного та педагогічного змісту навчально-виховного процесу для
талановитих учнів;
- визначення особливостей педагогічних умов, які ефективно сприятимуть розвитку обдарованих учнів та шляхів взаємодії педагогів, учнів, батьків.
4. Координація і контроль за виконанням програми
Координація і контроль за виконанням програми покладається на заступника директора з науково-методичної роботи ліцею.
5. Фінансово-економічне та матеріальне забезпечення
Фінансово-економічне та матеріальне забезпечення здійснюється у межах асигнувань, передбачених у ліцейному бюджеті з конкретизацією коштів на виконання програми.
6. Очікувані результати
Виконання міської програми "Обдаровані діти" на 2015-2020 р.р. забезпечить:
- удосконалення системи пошуку і підтримки обдарованих дітей;
- створення умов для інтелектуального розвитку і творчої самореалізації учнів;
- високі показники досягнень учнів в олімпіадах, конкурсах;
- поширення досвіду використання нових педагогічних та інформаційних технологій для забезпечення якісної освіти обдарованих дітей;
- підвищення в учнів інтересу до знань, наукового пошуку, дослідницької роботи;
- стимулювання співпраці учнів, учителів та батьків;
- підвищення рівня науково-методичного, інформаційного та матеріального забезпечення педагогічних працівників, які проводять роботу з обдарованими дітьми;
- урізноманітнення форм і методів навчально-виховної роботи, поєднання масової, групової та індивідуальної роботи.
7. Заходи щодо реалізації програми
1. Пошук і виявлення обдарованих дітей
№ з/п | Зміст | Терміни | Відповідальні |
1. | 2. | 3. | 4. |
1. | Забезпечити реалізацію системи поетапного виявлення обдарованих дітей. | 2015-2020 р.р. | Практичний психолог |
2. | Для виявлення нахилів і здібностей дітей забезпечити відповідними тестами і програмами. | 2015 | Директор, практичний психолог |
3. | Оновлювати тести з основ наук, впроваджувати їх у практику роботи для визначення рівня знань учнів. | 2015-2020р.р. | Заст. директора з науково-методичної роботи |
4. | Проводити оцінку інтелектуального розвитку дітей на основі психолого-аналітичних тестів | 2015-2020р.р. | Практичний психолог |
6. | 3 метою виявлення здібної та обдарованої учнівської молоді щорічно проводити: - олімпіади з базових предметів; - конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт з основних предметів; - конкурси знавців рідної мови ім. Петра Яцика, "Кенгуру", "Колосок", "Левеня", "Бобер", "Грінвіч"; - предметні тижні; - конкурси ерудитів; - спортивні змагання. | Щорічно | Заст. директора з науково-методичної роботи |
7. | Вести інформаційний банк даних "Обдарованість", що включає в себе: - дані про особливо обдарованих дітей; - дані про учасників предметних олімпіад та конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт. | Щорічно | Заст. директора з науково-методичної роботи |
8. | Щорічно проводити набір школярів 8-11 класів до навчання у секціях. | Щорічно | Заст. директора з науково-методичної роботи |
9. | Сприяти участі учнів у Всеукраїнських і міжнародних конкурсах з різних галузей знань, у різноманітних просвітницьких конкурсах, виставках, олімпіадах різного рівня, які проводяться організаціями, Фондами, редакціями періодичних видань, вищими навчальними закладами тощо. | Щорічно | Заст. директора з науково-методичної роботи |
2. Навчання та виховання обдарованих дітей у загальноосвітніх навчальних закладах
№ з/п | Зм іст | Терміни | Відповідальні | |
1. | 2. | 3. | 4. | |
1. | За допомогою диференціації забезпечити особистісно орієнтований підхід у навчанні та вихованні обдарованих школярів. | Постійно | Заст. директора з науково-методичної роботи | |
2. | Рекомендувати використання годин варіативної частини навчального плану для розвитку творчих здібностей учнів. | Щорічно | Директор | |
3. | Проводити інтелектуальні змагання між обдарованими дітьми. | Щорічно | Заст. директора з науково-методичної роботи | |
4. | Відкривати курси за вибором. | Щорічно | Директор | |
5. | Налагоджувати зв’язки з ВНЗ для залучення наукового потенціалу, творчих організацій до роботи із здібними та обдарованими дітьми. Укласти відповідні угоди про спільну діяльність | 2015-2020р.р. | Директор | |
6. | Залучати обдарованих дітей до навчання: - у секціях; - у заочних школах та курсах при ВНЗ; - в очно-дистанційній школі. | Щорічно | Заст. директора з науково-методичної роботи | |
7. | Проводити оздоровлення творчо обдарованої учнівської молоді у літньому таборі при МАН в Черкасах. | Щорічно | Заст. директора з науково-методичної роботи | |
8. | Щорічно вручати Ніки для обдарованих дітей, призерів III, IV етапів Всеукраїнських предметних олімпіад і ІІ, ІІІ етапів конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт. | Щорічно | Директор | |
9. | Стимулювати працю педагогів, які підготували призерів III, IV етапів Всеукраїнських предметних олімпіад і ІІ, ІІІ етапів конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт. | Щорічно | Директор | |
10. | Висвітлювати в засобах масової інформації творчі здобутки учнівської молоді, її участь у конкурсах, олімпіадах, оглядах тощо | Постійно | Директор |
3. Науково-методичне забезпечення програми
№ з/п | Зміст | Терміни | Відповідальні |
1. | 2. | 3. | 4. |
1. | Поновлювати каталог навчальних програм предметів поглибленого вивчення. | Щорічно | Директор |
2. | Організовувати роботу творчих груп учителів для роботи з обдарованими дітьми. | Щорічно | Заст. директора з науково-методичної роботи |
3. | Вивчати досвід роботи вчителів з обдарованими дітьми. | 2015-2020р.р. | Заст. директора з науково-методичної роботи |
4. | Систематично проводити науково-практичні і науково-методичні конференції, засідання за круглим столом, диспути з питань роботи з обдарованими дітьми. | Щорічно | Заст. директора з науково-методичної роботи |
5. | Проводити семінари з проблем розвитку творчих здібностей обдарованих дітей із залученням науковців та вчителів-предметників. | Щорічно | Заст. директора з науково-методичної роботи |
6. | Розробити рекомендації для батьків з виявлення і розвитку у дітей творчих здібностей | 2016 | Практичний психолог |
7. | Розробити рекомендації для вчителів з виявлення і розвитку у дітей творчих здібностей | 2015 | Практичний психолог |
8. | Використовувати мультимедійні засоби для навчання обдарованих дітей | Постійно | Заст. директора з науково-методичної роботи |
9. | Розробити і постійно поновлювати каталог мультимедійного програмно-методичного забезпечення навчальних предметів | 2015 | Заст. директора з науково-методичної роботи |
10. | Впровадити програмне комп'ютерне забезпе-чення з усіх навчальних дисциплін для роботи з обдарованими дітьми. | 2015 | Заст. директора з науково-методичної роботи |
11. | Впроваджувати дистанційне навчання з використанням відеолекцій та інтерактивних відеоконференцій | 2015-2020р.р. | Заст. директора з науково-методичної роботи |
4. Удосконалення творчого потенціалу вчителя
№ з/п | Зміст | Терміни | Відповідальні | |
1. | 2. | 3. | 4. | |
1. | Організувати науково-методичний супровід роботи з обдарованими дітьми, брати участь у науково-практичних конференціях, семінарах різного рівня, присвячених проблемам розвитку творчого потенціалу педагогів і учнів, упровадженню нових освітніх технологій. | Щорічно | Заст. директора з науково-методичної роботи | |
2. | Сприяти залученню науковців до роботи з учителями, учнями, до наукового керівництва та консультування учнівських та учитель-ських наукових робіт,проектів. | Щорічно | Директор | |
3. | Залучати вчителів до спеціальної підготовки до роботи з обдарованими дітьми через курсипідвищення кваліфікації,семінари, тренінги тощо. | Щорічно | Директор | |
4. | Забезпечувати участь учителів у конкурсах авторських програм, підручників, апробації експериментальних підручників, спрямованих на виявленнята розвиток здібностей дітей. | 2015-2020р.р. | Заст. директора з науково-методичної роботи | |
5. | Здійснювати моніторинг результативності роботи з обдарованими дітьми. | 2015-2020р.р. | Заст. директора з науково-методичної роботи | |
6. | Вивчати та впроваджувати в практику нові педагогічні технології з оптимізації, ін-тенсифікації, інтеграції навчання як умову успішної орієнтації в сучасному інформацій-ному просторі. | Щорічно | Заст. директора з науково-методичної роботи | |
7. | Проводити відстеження щодо подальшого навчання випускників шкіл - переможців олімпіад, конкурсів обласного та Всеукраїнського рівнів. | Щорічно | Заст. директора з науково-методичної роботи |